Správa majetku začíná u vás: jak nastavit procesy – dědění, podnikání a management aktiv
„Největší problém, který v otázce správy majetku vidíme, je, že se to prostě neděje,“ otevírá problematiku Vít Kučera. Téma správy majetku a jeho předávání je v rodinách nežádoucí, citlivé a vlastně i upozaďované. Tím pádem je připravenost velmi nízká. A přitom připravenost není jenom o budoucím plánování na nečekané, ale o správě majetku na denním pořádku.

Téměř každý má dnes spoustu drobných investic. Běžně máme dva, tři účty u bank. Přes zahraniční platformy investujeme do kryptoměn, akcií či cenných papírů, ale při shonu a rychlosti dnešní doby netušíme, co kde vůbec máme.

A tak vzniklo propojení advokátní kanceláře endors s platformou Eterny. Vít Kučera, zakladatel endors a řídící partner a Jitka Paterová, zakladatelka a CEO platformy Eterny společně sdílí své zkušenosti se správou a předáváním majetku,

S Jitkou Paterovou, zakladatelkou platformy Eterny, jsme se bavili o tom, co vlastně znamená mít přehled o svém majetku. Ne kvůli budoucnosti, kterou nikdo nechce připouštět. Ale kvůli přítomnosti, kterou většina z nás žije v lehkém chaosu.

Správa majetku – téma o kterém se nemluví

Většina lidí si nepřipouští, že by se neočekávaná událost mohla stát právě jim, a řešení správy majetku proto odkládá na neurčito. Jak uvádí Vít Kučera – ačkoliv máme v České republice zavedené právní nástroje pro dědictví a správu majetku, připravenost na nečekané situace je velmi malá, až mizerná.

"Největší problém, který v otázce správy majetku vidím, je ten, že se to prostě neděje. Lidé to odkládají – až budu starší, až budu mít víc, Až...Jenže pak je často pozdě. Příprava na budoucnost není jen o dědění. Často nevíte, co vlastně máte.“ konstatuje Vít.

Co když správu majetku neřešíte?

Žijeme ve složitém finančním ekosystému. V porovnání s obdobím před deseti, dvaceti lety, je situace značně odlišná a ignorování anebo neřešení této situace si nemůže dovolit nikdo z nás.

Roztříštěnost aktiv

Majetek mají mnozí z nás rozprostřen mezi nespočet investičních instrumentů, aplikací, bank, zahraničních platforem a kryptoměn.

Při neočekávané události rodina nemá šanci všechno najít. Notář nemá nástroje, jak zjistit, že máte nemovitosti v Dubaji nebo investice na platformě se sídlem v Estonsku a často se o jejich nalezení ani nemusí pokusit. Tyto instituce nemají povinnost aktivně hledat dědice. Majetek tak může zůstat v právním vakuu – navždy.

Chybí centrální přehled

Lidé si sice schraňují dokumenty, PDF, Excelové tabulky a hesla, ale chybí jim ucelený přehled nad tím, co to všechno reálně znamená.

Často ani nevíte, co a kde přesně máte. Zapomenete na expirující pojistky. Přehlédnete, že vám někde stále běží měsíční poplatky za službu, kterou už nepoužíváte. Ztrácíte přehled o tom, co se vyplatí, co ne nebo kde máte peníze zbytečně „zaparkované“ bez výnosu.

U střední generace typicky vídáme drobné investice v poměru k celkovému majetku, ale v absolutních číslech můžou být částky docela značné. Pět tisíc tady, deset tisíc tam, padesát tisíc jinde – a najednou mluvíme o statisících, které se „ztratí“.

Neinformovaná rodina

No kdyby se něco stalo, tak moje žena vlastně vůbec neví, kde co hledat,” sdělují často Jitce Paterové klienti.

V nejhorším případě dochází ke ztrátě významné části majetku, zejména kryptoměn nebo zahraničních aktiv. I když se nakonec většinu majetku podaří dohledat, proces je emočně i časově extrémně náročný. Rodina ztratila blízkého člověka, a místo toho, aby se mohla vyrovnávat s náročnou situací, musí řešit:

  • Desítky telefonátů na banky, kde pozůstalé nepustí dál, protože nemají plnou moc.
  • Hledání přístupů, luštění hesel.
  • Prokazování se úmrtním listem u zahraničních institucí.

Jak začít se správou majetku: 3 kroky k rozvaze a nadhledu

Krok 1: Inventura – kompletní audit a sběr dat 

Mnoho klientů si uvědomuje, že s roztříštěností aktiv je potřeba něco dělat. Často začnou u sepsání svých aktiv do excelové tabulky, která jim poskytne alespoň základní přehled toho, co a kde vlastní.

Základem je přehled: I ti uvědomělí jedinci, kteří chtějí majetek řešit, mají často velký problém dát dohromady veškeré potřebné dokumenty. 

Ať už chcete do budoucna řešit – závěť, svěřenský fond, správce pozůstalosti – je nutné vědět, co všechno vlastníte. Toto je nejnáročnější fáze, ale bez ní nelze postupovat dál:

  1. Identifikujte veškerá aktiva a pasiva: Zmapujte všechny bankovní účty, investiční platformy, penzijní spoření, smlouvy (pojistky, úvěry), digitální aktiva (kryptoměny), a všechny další vlastněné movité i nemovité majetky, v Česku i zahraničí.
  2. Shromážděte digitální a fyzické dokumenty: Najděte všechny přístupové údaje, hesla, PDF dokumenty a smlouvy, které máte roztroušené v mailech, na cloudech nebo v šanonech.

Krok 2: Digitalizace a centralizace (Eterny)

Ruční správa v Excelu se dříve či později stane neudržitelnou, protože vyžaduje trvalý čas na údržbu a aktualizaci, což je kámen úrazu. Právě zde nastupuje role platforem, jako je Eterny, která nahrazuje ruční práci a přináší kontrolu.

  • Vše na jednom místě: Platforma umožňuje mít všechnu dokumentaci, instrukce a přístupy na jednom zabezpečeném místě.
  • Aktivní správa a analýza: Umožňuje napojení účtů, vidět analýzu nad všemi aktivy a pomáhá identifikovat, kde peníze zbytečně unikají nebo kde je potřeba pravidelně spravovat (např. platnost pojistek, závazky).
  • Ochrana pro rodinu: Mnoho uživatelů Eterny využívá funkci Důvěryhodný kontakt, který získá přístup k informacím v případě náhlé situace – ať už je to hospitalizace nebo úmrtí. Může jím být rodinný příslušník, právní zástupce nebo notář. 

Krok 3: Právní architektura a prevence rizik (endors)

Jakmile získáte kompletní a digitálně centralizovaný přehled majetku, je čas transformovat data v právní jistotu. endors na tomto základě nastaví nezbytnou právní ochranu, která zamezí rizikům paralýzy a sporů:

  1. Architektura majetku (Závěť a fondy):
    • Vytvořením závěti, dědické smlouvy či jiných pořízení pro případ smrti (např. odkazů nebo darovacích smluv) zajistíte, že dědictví proběhne rychle, bez sporů a přesně podle vaší vůle – se spisem a právní stránkou vám rádi pomohou experti z endors.
    • Pro rodiny s větším majetkem často zřizujeme  svěřenský fond. Jde o velmi efektivní právní strukturu, která chrání nashromážděné bohatství a je ideální pro multigenerační správu.
  1. Kontinuita a správa (Vykonavatel závěti):
    • Kromě toho si můžete zvolit Vykonavatele závěti nebo Správce pozůstalosti. Tato osoba získává jasné pravomoci, aby mohla po úmrtí spravovat majetek, nebo dokonce udržet firmu v chodu, dokud neproběhne dědické řízení. 

Podnikatelé a správa majetku – kapitola sama pro sebe

Lidé, kteří jsou velice systematičtí a mají pořádek ve firmách a podnikání, mají velmi často obrovský nepořádek v osobních věcech a osobním majetku, který je diverzifikovaný nebo roztříštěný mezi více oblastí. Připravenost na řešení majetku pro případ nenadálé situace je tak velmi malá.

Mezi nejčastější problémy, které v praxi spatřujeme, patří:

Paralýza společnosti, která je „one man show“

Velký problém nastává u společností, kdy je jednatel zároveň jediný společník. V případě úmrtí nebo dlouhodobé indispozice jednatele hrozí úplná paralýza firmy.

„Nebude tam nikdo, kdo bude moci podepisovat dokumenty. Banka se nebude s nikým bavit. A není nikdo, kdo by mohl navolit nového jednatele,“ říká Vít Kučera.

A pozor – to se netýká jen situací, kdy někdo zemře. Stačí, když někdo bude nějakou delší dobu v nemocnici, bude mít autonehodu a dopadne to nakonec dobře.

Neefektivita soudního řešení

Soud může opatrovníka firmy určit, ale jde o proces na mnoho měsíců, nikoliv dny nebo týdny. V podnikání je často potřeba reakce druhý den. Obchodní partneři jsou znepokojení a naopak potřebují uklidnit výrazně dřív.

  • Takže nástroje jsou, dá se to řešit, ale efektivita je extrémně snížená. A nízká efektivita občas znamená nulovou pomoc.

Správce pozůstalosti v praxi: Kontinuita podnikání

Řešením je dopředu si stanovat správce pozůstalosti, který je povinen zajistit a chránit veškerý majetek, ale především je klíčový v případě, že zůstavitel vlastnil podnik.

Tato role má na starost zajištění provozu podniku, což zahrnuje plnění závazků vůči zaměstnancům a klientům, řízení finančních záležitostí firmy (včetně bankovních účtů a plateb dodavatelům) a plnění administrativních povinností (např. podání daňových přiznání). 

Jde tedy o nástroj, který efektivně zajišťuje funkčnost společnosti v době, kdy standardní procesy dědického řízení zamrznou. Zajišťuje, že firma i v kritické situaci může reagovat hned druhý den.

Dědění a předávání majetku mezi generacemi

Před lety bylo dědění značně jednodušší. „Pamatuju si začátky v advokacii. Když řešil notář dědictví, obeslal pár bank, podíval se do katastru nemovitostí, možná ještě do dvou tří dalších databází – a bylo to. Majetek zemřelého byl víceméně vyřešený.

Mít majetek v zahraničí bylo výjimečné. A i kdyby, stačilo poslat fax nebo dopis a notář se velmi často k té informaci dostal,“ vzpomíná Vít Kučera.

Dnes je situace diametrálně odlišná a vyžaduje moderní přístup k ochraně rodinného majetku.

Jak funguje dědění ze zákona (6 dědických tříd)

Jestliže zesnulý nevyjádřil své poslední přání, dědění se odvíjí na základě zákonné posloupnosti, která přesně definuje, kdo co zdědí. Ne vždy však takové rozdělení majetku musí odpovídat vašim potřebám:

  • První třída: Vaše děti a manžel/ka dělí vše rovným dílem.
  • Druhá třída: Dědí manžel/ka (vždy minimálně na polovinu), rodiče a osoby, které s vámi žily ve společné domácnosti a pečovaly o ni.
  • Další třídy (Třetí až Šestá): Dědí vzdálenější příbuzní (sourozenci, prarodiče, synovci, tety) v přesně daném pořadí. Pokud není vůbec nikdo ani v šesté třídě, připadne majetek státu.
O správě majetku a jeho předávání společně mluvil Vít Kučera společně s Jitkou Paterovou i naživo.

Závěť je klíčový a „živý“ dokument

Závěť je klíčový dokument, kterým můžete rozhodnout o svém majetku jinak, než předepisuje zákon. Je neocenitelná v případě, že máte komplikovanou skladbu majetku a chcete konkrétně určit, co kdo získá, nebo pokud chcete vyjádřit přání ohledně péče o nezletilé děti. Nejjistější cestou je sepsat závěť formou notářského zápisu.

Majetek roste, mění se jeho skladba (koupě nemovitosti, investice, založení firmy) a závěť by měla společně s tím.

„Často se nás klienti ptají, zda musí závěť pravidelně upravovat. Ve většině případů je lepší dokument aktualizovat, protože nový majetek vstupuje i do výpočtu pro nepominutelné dědice,“ dodává Vít.

Závěť není dokument, který sepíšete jednou za život a pak na něj zapomenete. Je to živý dokument, který by měl odrážet vaši aktuální situaci.

Svěřenské fondy: Moderní nástroj pro ochranu bohatství

Jedním z nejznámějších a nejefektivnějších právních nástrojů pro správu majetku je svěřenský fond (trust). Ačkoliv má v českém veřejném prostoru negativní pověst kvůli politikům, ve skutečnosti jde o strukturu, která:

  • Slouží k tomu, aby se majetek nashromážděný v rodině nerozutekl ani nerozmělnil.
  • Je efektivní pro košatější rodiny s více dědici.
  • Umožňuje multigenerační správu bohatství, kde rodina nahlíží na majetek ne jako na něco ke spotřebě, ale jako na něco ke správě pro další generace.

Pozor: Svěřenský fond se hodí pro rodiny s větším množstvím majetku, kde náklady na jeho zřízení a správu dávají smysl. Pro majetek typu "dva byty na vesnici" se pravděpodobně nejedná o optimální řešení.

Klíč k úspěchu: Rodina musí mluvit

Nepřipravenost a nekomunikace jsou velmi často příčinou rozkolů a sporů v rodině, i když do té doby vztahy fungovaly.

"Všechno je řešitelné. Měli jsme spoustu klientů, kteří si s tím poradili bravurně, protože dopředu řekli svou představu. Nebylo to jenom, že se pak někde objevila závěť. Ale oni to komunikovali, probrali, vysvětlili," říká Vít Kučera.

Chraňte sebe a svou rodinu před chaosem

Aktivní správa majetku a jeho právní ochrana je investice do klidu a stability vaší rodiny i vašeho podnikání. Neodkládejte řešení, dokud nebude pozdě.

Eterny – https://www.eterny.io/cz

Vaše dokumenty a majetek pod kontrolou. Pro vás i vaši rodinu. Navždy. Všechny vaše finance, investice a důležité dokumenty na jednom místě. Bezpečně, zorganizované, zoptimalizované a vždy po ruce.

Advokátní kancelář endors – https://www.endors.cz/kontakt-na-advokata-praha

Prevence není o strachu z budoucnosti, ale ochraně toho, co máte dnes. To nejlepší, co můžete pro sebe i své blízké udělat, je připravit se i na to, o čem se nám nikomu nechce přemýšlet. Složité dědění majetku či náročné rozvody – situace, kdy se emoce mísí s právem a penězi bývají náročné. Z praxe víme, že většině komplikací dokážeme předejít – klíčová je prevence, která je především o ochraně toho, co máte dnes.

Váš příběh si zaslouží pozornost.
Dopřejte si advokáta, který vám ji dá a ozvěte se nám –
info@endors.cz

O autorech 

Často to nejlepší, co můžete pro sebe i své blízké udělat, je připravit se i na to, co doufáme, že nikdy nepřijde Součástí takové přípravy je také edukace, při které můžete zjistit, jaké jsou vaše možnosti.A tak vzniklo propojení advokátní kanceláře endors s platformou Eterny.

Vít Kučera je zakladatel a jediný společník advokátní kanceláře endors Tvůrce vize a garant hodnot. Ve své praxi se zaměřuje především na akviziční poradenství, soudní spory a péči o strategické privátní klienty, kterým pomáhá se správou majetku.
Jitka Paterová je founder a CEO platformy Eterny, tzv. "WealthOS", která pomáhá lidem organizovat, optimalizovat a bezpečně předat to, co vlastní.