Přejít na hlavní menu
Aktuality
Buďte s námi stále v obraze. Podívejte se, co zajímavého se u nás a v právním světě aktuálně děje.

E-sport jako byznys: Jaké právní výzvy čekají na herní organizace?

Jak jste se již dozvěděli z našeho předchozího článku na téma e-sport, časy, kdy bylo hraní počítačových her pouze volnočasovou aktivitou pro nadšence, jsou již dávno minulostí. S rozvojem kompetitivní scény a její monetizací také přibývaly právní výzvy, které bylo zapotřebí adresovat. A právě na některé klíčové právní otázky e-sportu se dnes podíváme v rámci tohoto článku.

Ač to může znít překvapivě, právní problémy v oblasti e-sportu vykazují značnou míru průniku s etablovanými právními odvětvími, jako je obchodní, pracovní, ale třeba i sportovní právo. A co že máme konkrétně na mysli? 

Stejně jako v jiných odvětvích hospodářské činnosti, ani v oblasti e-sportu se nelze vyhnout smluvním závazkům. Mezi typické smluvní vztahy patří dohody s hráči, sponzorské smlouvy a ujednání s partnery. Vzrůstající dynamika e-sportu s sebou nese i právní výzvy spojené s investicemi do e-sportových organizací, které již v drtivé většině případů v mnoha aspektech fungují jako každá jiná společnost. Stejně jako u jiných obchodních korporací je proto nutné řešit otázky spojené s jejich správou a financováním. Jedna z mála oblastí, která je nejen z právního hlediska opravdu typická pouze pro e-sport, je tzv. cheating – tedy podvádění ve hře, obvykle za použití softwarových nástrojů, které hráči neoprávněně poskytují výhodu. Cheating může vést nejen k diskvalifikacím a zákazům účasti v turnajích, ale i k právním sporům, pokud se například jedná o porušení hráčské smlouvy nebo poškození značky organizátora.

E-sportová organizace aneb korporace jako každá jiná?

Jak už jsme výše naznačili, tak na konci dne je e-sportová organizace korporace jako každá jiná. Je tedy zásadní položit si otázku, jakou právní formu by měla tato organizace mít, protože v dnešní době se e-sportové organizace bez právní formy prakticky nevyskytují. E-sport organizace se vyskytují v mnoha právních formách, typicky spolky či společnosti s ručením omezením. Už jen kvůli tomu, že organizace může být skvělým podnikatelským projektem, je potřeba zvolit právní formu správně, a to ideálně hned na začátku, aby se předešlo nechtěným komplikacím v budoucnu. Univerzální rada zde neexistuje, vše má své pro a proti a právní formu je vhodné nastavit vždy na míru potřebám konkrétní e-sportové organizace.

Taková organizace poté musí řešit problémy stejné jako každá obchodní korporace, jako je obsazení statutárního orgánu nebo korporátní záležitosti jako vyhotovování účetních závěrek a mnoho dalších. Mnoho e-sportových organizací také umožňuje fanouškům nakupovat jejich merch, což je v zásadě typická e-commerce a s ní spojené výzvy. V neposlední řadě se založením e-sportové organizace je určitě žádoucí vyřešit i samotnou ochranu značky (brandu), jelikož bez ní si již nelze mnohé přední e-sportové organizace vůbec představit. 

Smlouvy (nejen) s hráči jsou na denním pořádku!

Tak jako je tomu ve světě klasického sportu, jsou klíčovým stavebním kamenem i každé e-sportové organizace její hráči. A z logiky věci, podobně jako u klasických sportovců, je potřeba upravit právní vztahy mezi hráčem a organizací. Nabízí se dvě varianty – hráč může být zaměstnancem v pracovním poměru, nebo podnikat jako OSVČ. Každá z variant má pro hráče i organizaci své výhody a nevýhody a před podpisem jakékoli smlouvy v tomto odvětví je potřeba nejen tuto otázku pečlivě zvážit. Dále je třeba vzít v potaz řešení otázek typických pro všechny sportovce, jako je otázka podílu výher z turnajů, ukončení smlouvy, přestupu do jiné organizace, ale i otázky specifické právě pro e-sport, jako je postup v případě cheatingu.

U sjednávání smlouvy s hráčem je třeba se dále vyvarovat tzv. švarcsystému, tedy situaci, kdy e-sport hráč sice formálně není zaměstnancem organizace, ale materiálně bude fungovat jako zaměstnanec. Otazníků na toto téma je řada, a mnohé se dotýkají specifického tématu typického výhradně pro e-sport jako například disciplinární pravomoc organizace pro případ cheatingu ze strany hráče. 

V neposlední řadě nesmíme zapomenout, že e-sport organizaci netvoří jenom hráči, ale taktéž manažeři, trenéři, někdy i dokonce kuchaři a mnoho dalších osob, s nimiž je taktéž potřeba upravit právní vztahy.

Sponzoři a investice v e-sportu? V dnešní době již samozřejmost!

Dalším klíčovým aspektem jsou smlouvy s partnery a sponzory. V zájmu každé e-sportové organizace, ale mnohdy i samotného hráče, je sehnat stabilní přísun financí, který není zcela závislý na výsledcích v dotovaných turnajích. I zde je však potřeba důkladně zvážit některé otázky, které budou vesměs podobného charakteru jako u běžných sponzorských nebo partnerských smluv, např. otázka sjednání výhradní či naopak nevýhradní spolupráce, podmínky pro to, aby sponzor plnil (zejména výsledky organizace či hráče) apod.

Čím dál důležitějším tématem jsou investice do odvětví e-sportu. S rostoucím ekonomickým potenciálem tohoto odvětví se otevírají nové příležitosti pro investory – ať už formou venture kapitálu do startupů, nebo v rámci M&A transakcí. To znamená, že před samotnou investicí je třeba se zaměřit nejen na její ekonomickou stránku, ale také typicky na složení a chování managementu e-sportové organizace, dlouhodobou strategii a schopnost monetizace značky.

Cheating jako specifikum e-sportu

Velmi specifickou kategorií typickou pro e-sport je cheating, tedy používání nedovolených prostředků obvykle za použití softwarových nástrojů přímo v dané počítačové hře pro zisk určité výhody. Takový exces jednoho z hráčů může ovlivnit nejen jeho samotného, ale i celou organizaci, pod kterou působí. Z právního hlediska je tedy vhodné nastudovat si pravidla turnajů a hry, o kterou se jedná, aby organizace těmto excesům předcházely, resp. minimálně je právně ošetřily dopředu. To samé platí i o dopingu, jelikož i přes často nevelkou fyzickou náročnost i pro e-sporty existuje seznam zakázaných látek a antidopingová kontrola.

S e-sportem souvisí i sázení na něj, které se zejména u předních sázkových kanceláří v České republice v posledních letech výrazně rozmohlo. Kromě toho se však dá na zápasy sázet i alternativním způsobem, např. pomocí virtuální měny nebo herních skinů, což znamená další právní výzvy s tímto druhem hazardu spojené, jelikož je lákavý a také dostupnější pro nezletilé než běžné kurzové sázení u regulovaného provozovatele hazardních her.

E-sportem však problematika spojená s počítačovými hrami zdaleka nekončí…

Jak je z výše uvedeného plyne, s e-sportem se pojí velké množství právních otázek a problémů, a to jsme pro účely tohoto článku zabývali pouze těmi skutečně běžnými právními výzvami. Tím to však nekončí, protože s e-sportem je provázaný také videoherní průmysl, který se zaměřuje především na vývoj a distribuci počítačových her. Toto odvětví potom čelí svým specifickým výzvám, zejména v oblasti autorského práva, ochrany duševního vlastnictví a licencování, avšak tímto se budeme zabývat do detailu zase někdy příště.

Tímto jsme se dotkli alespoň některých klíčových právních aspektů, které hýbou světem e-sportu a videoher. Je zřejmé, že tato oblast práva je stále v pohybu a bude vyžadovat neustálou pozornost a adaptaci na nové trendy a technologie.

Pokud Vás k této problematice bude cokoliv zajímat, naši odborníci v endors jsou tu pro Vás.

Autoři článku

Jaroslav Čížmář
Jaroslav Čížmář



Newsletter
Tato část je určená k ochraně proti spam robotům. Vidíte-li tento text, vyplňte pole uvedené za otázkou. Tlačítko jsem robot ignorujte.
Kolik je dvě plus tři