LEX OZE III – další kroky k transformaci české energetiky
Novela energetického zákona známá jako LEX OZE III, která z větší části nabude účinnosti na začátku srpna 2025, přináší několik klíčových změn v oblasti české energetiky. Tyto změny mají cílit zejména na modernizaci a efektivnější využívání obnovitelných zdrojů. Zaměří se na agregaci flexibility, posílení komunitní energetiky, zlepšení postavení spotřebitelů nebo zavede možnost akumulace elektřiny. V tomto článku si některé změny a zásadní pojmy nové LEX OZE III představíme.
Agregace flexibility
Flexibilita v tomto kontextu znamená schopnost upravit výrobu nebo spotřebu elektřiny v reakci na aktuální podmínky na trhu či v síti. To znamená, že výrobci a spotřebitelé budou moci měnit svou výrobu nebo spotřebu, a tím snížit nebo zvýšit odběr či dodávku elektřiny v závislosti na potřeby sítě, díky čemuž se má dosáhnout větší rovnováhy v síti.
Agregace flexibility pak umožňuje sdružování těchto výrobců nebo odběratelů do většího celku, který může efektivněji reagovat na výkyvy v energetické soustavě. Zjednodušeně lze říci, že jejich účelem bude vyrovnávání výkyvů výroby a spotřeby v elektrizační soustavě zejména v případech, kdy je v elektrizační soustavě nedostatek a/nebo přebytek elektrické energie. Z agregace flexibility získají výhodu také samotní poskytovatelé flexibility, jelikož za její poskytování obdrží finanční odměnu buď přímo, nebo prostřednictvím agregátorů v případě menších poskytovatelů. Agregátorem je osoba s licencí od Energetického regulačního úřadu, která nemusí být dodavatelem elektřiny a jehož úkolem je regulovat objem elektřiny dodávané do přenosové soustavy.
Akumulace elektřiny
Kromě agregace flexibility a lepší kontroly nad výrobou a spotřebou elektrické energie novela zavádí důležitá pravidla pro akumulaci elektřiny, která nebyla dosud zákonem výslovně upravena. Akumulace energie umožňuje ukládání přebytečné elektřiny vyrobené z obnovitelných zdrojů, jako jsou solární nebo větrné elektrárny, a její využití v době vyšší poptávky nebo nižší výroby. To nejen zvyšuje efektivitu využívání obnovitelných zdrojů, ale také přispívá k vyrovnávání zátěže v elektrizační soustavě a snižuje potřebu využívání fosilních paliv v době špičkové spotřeby.
Zavedení těchto pravidel je proto významným krokem k modernizaci české energetiky, neboť umožňuje efektivnější využívání obnovitelných zdrojů a přispívá k vyšší energetické soběstačnosti spotřebitelů. Novela vytváří právní rámec pro rozvoj tohoto rychle rostoucího odvětví, což umožní domácnostem i firmám lépe využívat bateriová úložiště k optimalizaci vlastní spotřeby, což ve výsledku povede ke snížení nákladů na energie.
Podpora komunitní energetiky
Kromě zavedení nových institutů novela posiluje ochranu účastníků komunitní energetiky před diskriminací při sdílení elektřiny. Obchodníci již nebudou moci omezovat množství sdílené elektřiny ani určovat, jaký podíl musí být dodán do sítě, aby vyhovoval jejich podmínkám. To by mělo zajistit širší ochranu komunitní energetiky, která je stále v samých začátcích, a podpořit současně její rozvoj.
Zákon dále stanovuje spravedlivé podmínky pro sdílení elektřiny a brání umělému znevýhodňování skrze vyšší ceny. Rozdílné sazby budou povoleny pouze v případě, že obchodníci prokážou jejich oprávněnost, což se však v počáteční fázi rozvoje komunitní energetiky neočekává. Tato opatření mají za cíl usnadnit širší zapojení jednotlivců i organizací do komunitní energetiky, podpořit udržitelné využívání obnovitelných zdrojů a zvýšit energetickou soběstačnost.
Zlepšení postavení spotřebitelů
Ochrana spotřebitelů se neprojevuje jen v podpoře komunitní energetiky, ale novela výslovně zavádí některá důležitá opatření. Klíčovou změnou je povinnost obchodníků zveřejňovat tzv. index zajištění, který ukazuje, kolik elektřiny nebo plynu má společnost předem nakoupeno. Tento ukazatel pomůže zákazníkům lépe posoudit finanční stabilitu dodavatelů a předejít situacím, jako byl krach Bohemia Energy. Dále je novelou stanoveno, že obchodníci s elektřinou nebudou smět omezovat výrobce ani zákazníky v právu elektřinu sdílet a nesmí zákazem sdílet elektřinu podmiňovat ani uzavření smlouvy o výkupu.
Z hlediska smluv s dodavateli považujeme za významné změny v rámci nastavení některých podmínek pro takové smlouvy. Jde například o zavedení maximální výše pokuty za předčasné ukončení smlouvy na dobu určitou, která nově nesmí přesáhnout 40 % zbývajících plateb. Dále je nově stanoveno, že spotřebitelé se smlouvou na dobu určitou budou muset být nejméně 30 dní před jejím koncem upozorněni na blížící se vypršení nebo automatické prodloužení smlouvy. Tato opatření posilují ochranu zákazníků a podporují férovější podmínky na energetickém trhu.
Závěr
Celkově novela LEX OZE III představuje významný krok směrem k modernizaci české energetiky, podporuje integraci obnovitelných zdrojů, posiluje roli komunit a zajišťuje vyšší ochranu a práva pro spotřebitele na energetickém trhu.